Namaz içinde şüpheye düşülmesi
Namaz içinde şüpheye düşülmesi
Namazı tamamlamadan evvel, rek’atlarının sayısı üzerinde meydana gelen şüphe; eğer bu şüphe (namaz kılan bir kimsede) ilk defa meydana gelmişse veya şüphe bu kimsenin âdeti değilse, namazı bozar. Selâm verdikten sonra (rekatların sayısı üzerinde meydana gelen) şüphe dikkate alınmaz. Ancak (neyin) terkedildiğinin
kesinkes bilinmesi halinde durum değişir. (Namazda) sık sık şüpheye düşen kimse kanaati ne yönde baskın ise a göre davranır.(Kıldıkları namazın rek’atlarının sayısı hakkında) böyle baskın bir kanaate sahip bulunmayanlar en az rek’at sayısını dikkate alırlar ve namazın son rek’atı olduğunu var sayarak (kıldıkları) her rek’attan sonra
otururlar.
Peygamber (Aleyhissalâtü vesselam) Efendimiz şöyle buyurmuştur:
«İçinizden namaz kılarken kaç rek’at kıldığında şüpheye di namazlarını karşılasınlar.»
Buradaki karşılama tâbirini âlimler, namaz içinde ilk defa şüpheye düşenler hakkında değerlendirmişlerdir. Sonra namazın karşılanması demek, onun yenilenmesi ve yeniden namaza başlanması demektir. Bu da şüphenin meydana geldiği ilk namazdan çıkmakla mümkündür.
Namazdan, selâm vermek, konuşmak yahut namazı bozacak birşey yapmakla çıkılır.
Rivayet olunduğuna göre Efendimiz (Aleyhissalâtü vesselam) şöyle buyurmuştur:
“içinizden namaz kılarken şüpheye düşenler doğru olanı araştırsın ve namazını onun üzerine tamamlasın.” Bu hadis-i şerifle daha önce zikri geçen hadis-i şerifin çeliştiği göze çarpmaktadır. Çünkü bu hadis, içinde bulunulan namazın bozulmadığını ve rek’at sayılarının, en azı dikkate alınarak namaza devam edilmesini öngörüyor. Önceki hadis ise içinde bulunulan namazın bozulacağına
ve namaza yeniden başlanılması gerektiğine işaret ediyor. Hal böyle olunca, ulema bu hadisle o hadisi başka başka değerlendiriyorlar ve böylece çelişki de ortadan kalkmış oluyor.
Bu hadisi, namazda sık sık şüphelenenler için yorumluyorlar. “Sık sık şüphelenme” ifadesiyle, daha önceki namazlarda bir kere veya iki kere -ki bu konuda ulemâ ihtilaf etmiştir- şüphelenme kasdolunuyor. Öbür hadisi ise ulema, namazda ilk defa meydana gelen şüphe için değerlendiriyorlar.